logo-bala

ورود/عضویت

تفاوت برنج کشت اول با کشت دوم

کشت برنج اول در استان های شمالی از ماه فروردین شروع می شود و در مرداد ماه معمولا برداشت می شود.
مراحل کشت برنج اول به صورت زیر است:

1. آماده سازی بذر که به این ترتیب آن را در محیطی نسبتا گرم قرار داده و با آب گرم شستشو میدهند و یک مدت نگهداری میکنند تا دانه های برنج جوانه بزند
2. آماده سازی خزانه برای بذرهایی که تهیه شده است
3. پاشیدن بذرها در خزانه و کشیدن پلاستیک روی بذرها تا از گرمای مناسب برخوردار باشد
3. آماده سازی سطح زمینی که قرار است زیر کشت برود
4. انجام نشاکاری روی زمین شالیزار
5. انجام مراحل داشت برنج شامل نشا کود و سم پاشی
6. برداشت محصول

اما چند سالی هست که در شهرهای شمالی کشور کشت دوم نیز انجام می شود. کشت دوم به دو دسته تقسیم می شود:

1. تکرار مجدد مراحل کشت اول یعنی مجدد نشاکاری انجام می شود
2. چین دوم یا برداشت نوج

روش اول که مشخص است اما در روش دوم کشاورزان در همان زمینی که برداشت انجام شده  با ادوات کشاورزی ساخه های برنج برداشته شده را به زمین خم میکنند و شروع به فرستادن آب فراوان میکنند و از ساقه های برنج قبلی که برداشت شده جوانه رشت خواهد کرد و تبدیل به برنج کشت دوم می شود که این روش معمولا برنج کمتری حاصل می شود تا روش اول که خدمت شما توضیح داده شد.

یکی از بدی های کشت دوم مصرف آب بسیار فراوانی هست که برای کشت نیاز است. و همچنین زمان کشت آن مرداد ماه است که این امر را تشدید می کند.  برای همین امر کشت دوم بسیار سخت است و همه کشاورزان نمی توانند کشت دوم داشته باشند و تنها کشاورزانی که امکان آبیاری زمین با چاه هایی که در اختیار دارند انجام میدهند.

کشت دوم معمولا از پخت و عطر بهتری برخوردار است و همچنین چون فاصله سم پاشی تا برداشت محصول زمان بیشتری نسبت به کشت اول دارد معمول برنج سالم تری خواهد بود.

کشت دوم برنج معمولا در مازندران رواج دارد و در استان های گیلان این کشت معمولا انجام نمی شود و همچنین قیمت برنج کشت دوم بیشتر از کشت اول میباشد.

با تمام این موارد که در بالا ذکر شده است از طرف موسسه تحقیقات برنج کشت دوم برنج به کشاورزان توصیه نمی شود که احتمالا دلیل اصلی آن مصرف آب زیاد و استفاده از سم و کود های شیمیایی بسیار زیاد است. اما از آن طرف فقط چند هفته اول نیاز به آب چاه هست و در آن فصل به علت بارش باران فراوان منابع آبی زمین تامین میشود.

از مزایای کاشت برنج دوم بهبود اقتصاد کشاورزان و خودکفایی بیشتر کشور در تامین برنج ایرانی خواهد بود.

شما هم اکنون می توانید با خرید برنج ایرانی هم غذای سالمی برای خانواده فراهم کنید و هم به اقتصاد کشور و کشاورزان کمک کنید!

امتیاز شما به این مطلب
5/5

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *