logo-bala

ورود/عضویت

آبدزدک چیست؟ و نحوه مبارزه با آن

آبدزدک چیست و نحوه مبارزه با آن

در سری مقالات مرتبط با آفات برنج مانند شب پره تک نقطه ای برنج و کرم سبز برگ خوار برنج در این مقاله می خواهیم در مورد آفت آبدزدک صحبت کنیم. که آبدزدک چیست؟ و نحوه مبارزه با آن چگونه است.

مشخصات ظاهری آبدزدک:

حشرات بالغ در اندازهای درشت به طول ۲۵-۳۵ میلیمتر به رنگ قهوه ای روشن هستند.
یکی از صفات بارز آنها تغییر ساختمان و بزرگ شدن پاهای جلویی است که جهت کندن خاک و ایجاد تونل در اطراف ریشه گیاهان به کار می روند.

آبدزدک چیست؟ و نحوه مبارزه با آن

حشرات کامل پس از غرقاب کردن مزارع برنج نمی توانند به زندگی در خاک ادامه دهند. در چنین شرایطی شناکنان به مرز بندیهای اطراف مزارع رفته و به درون خاک نفوذ نموده، با ایجاد حجره هایی با جدار سخت شروع به قرار دادن تخم درون آنها می نماید.
حجره معمولا محتوی۵۰-۳۰عدد تخم می باشد.

تخم ها بسته به شرایط گرمای محیط در مدت ۴۰-۱۵ روز باز می شوند و به پوره تبدیل می گردند.
پوره های جوان از ریشه گیاهان تغذیه کرده و باعث مرگ گیاه می گردند.دوره پورگی ۴-۳ ماه به طول انجامیده و معمولا سالیانه یک نسل تولید می شود.
حشرات کامل زمستان را در دالانهای عمیق و زیر خاک سپری می کنند.

علائم خسارت و نحوه زندگی:

پوره ها و حشره کامل آبدزدک در زیر خاک تونلهایی ایجاد کرده و به ساقه ها و ریشه های برنج و سایر گیاهان در نزدیکی طوقه حمله می کنند.
در اثر حمله ساقه ها بریده شده و گیاه می میرد، گرچه خسارت آفت محدود به محل هایی است که تونل توسط آفت در آنجا تعبیه گردیده، با این حال تعداد زیادی بوته در مدت یک شب نابود می شوند.
گیاهان جوان و تازه نشا بطور معمول در اوایل فصل و قبل از شروع آبیاری غرقابی مورد حمله قرار می گیرند.

در هر مرحله از رشد برنج که حاشیه مرزها کم آب گردد، گیاه برنج در معرض حمله قرار می گیرد و خسارت وارد می شود.

روش مبارزه:

مبارزه با آبدزدک بوسیله طعمه مسموم با فرمول زیر صورت می گیرد.
مواد لازم برای ساخت طعمه عبارت اند از:
سوین ۸۵٪ به مقدار ۳ کیلوگرم، سبوس نرم گندم ۱۰۰کیلو، آب ۵۰ لیتر یا از تری کلروفون (دیپترکس) به فرمول تری کلروفون ۸۰٪ ۱/۵ کیلو، سبوس نرم گندم۱۰۰کیلو آب ۵۰ لیتر.
به منظور تهیه طعمه ابتدا سوین یا تری کلروفون را در ۵ تا ۱۰ لیتر آب حل کرده، سپس بقیه آب را اضافه می کنید و به تدریج روی سبوس ریخته و با پارو بهم می زنید تا به صورت خمیر در آید و وقتی به روی زمین می پاشید به صورت دانه های خیلی ریز در می آید.طعمه بدست آمده را عصر ها بر روی مرزها بپاشید.

امتیاز شما به این مطلب
5/5

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *