logo-bala

ورود/عضویت

اهمیت سمپاشی زمین های کشاورزی و اانواع سموم برای شالیزارها ….

اهمیت سمپاشی زمین های کشاورزی و اانواع سموم برای شالیزارها ….

سمپاشی یکی از مراحل کشاورزی میباشد به دلیل افتهای فراوان ، قارچها ، حشرات و علفهای هرز کشاورزان در را مجاب به استفاده از سموم میکند البته در بعضی مناطق وجود پرندگان مهاجر چنین مشکلاتی برای کشاورزان کمتر ایجاد میشود . گروه برنج خوشه طلا در نظر دارد تا انواع سموم کشاورزی را به شما بازدید کنندگان معرفی کرده و موارد کاربرد انها چه در شالیزارها و چه در زمینهای مختلف کشاورزی اطلاعاتی و آموزشی برای شما عزیزان داشته باشد تا یه داشته های شما بیافزاید .

بعضی از سموم باعث بیماریهایی نیز میشود که اگر کشاورزان بیش از اندازه از ان استفاده کنند . مصرف کننده درگیر بیماریهایی نظیر ذات الریه ، عفونتهای روده ای ، سنگ کلیه و حتی به تورم در معد هم میرسد.

بهترین راه پیشگیری خواباندن برنج در اب قبل مصرف میباشد . 

انواع سموم کشاورزی …

1 . ای پی تی سی :

اي پي تي سي علف كش انتخابي و سيستميك از گروه تيوكاربامات‌ها است كه از طريق كلئوپتيل و ريشه ها جذب و توسط آوند چوبي به برگ و ساقه منتقل مي شود. اي پي تي سي در علف هاي هرز مصرف از رشد جوانه‌هاي انتهايي و سنتز اسيدهاي چرب با زنجيره بسيار بلند جلوگيري كرده و سبب نابودي آنها مي شود. از آنجا كه اي‌پي‌تي‌سي ماده‌اي فرار است و روي علف هاي هرز تازه جوانه زده نيز اثر دارد، لازم است پيش از كاشت پاشيده و بلافاصله با خاك مخلوط گردد. اي‌پي‌تي‌سي را مي توان مخلوط با آب آبياري به خصوص آبياري باراني مصرف نمود. 

2 . آبامکتین :

آبامكتين حشره كش. كنه كشي است از گروه آورمكتين كه از طريق تماس و گوارشي حشرات را از بين مي برد. آبامكتين سيستميك نيست اما در بافت گياه نفوذ مي‌كند. در بدن حشرات و كنه‌ها سبب افزايش فعاليت گاباآمينو بوتريك اسيد (GABA) شده، در سيستم اعصاب اختلال ايجاد كرده و نهايتا منجر به مرگ مي شود. این سموم برا مرکبات و سیفی جات بیشتر استفاده میشود .

3 . اکسی فلورفن :

اكسي فلورفن علف كشي تماسي انتخابي از گروه دي فنيل اترها است كه بيشتر توسط اندام‌هاي هوايي و مقداري نيز توسط ريشه گياه جذب مي شود و با اكسيده كردن پروتئين و رنگدانه هاي گياه سبب از بين رفتن آن مي شود. اكسي فلورفن در ايران جهت مصرف در پياز به ثبت رسيده است. پس از مصرف اين علف كش روي خاك، نبايد سطح خاك را برهم زد و رطوبت سطح خاك و يا بارندگي مختصر اثر آن را افزايش مي دهد.

4 . اگزادیازون :

اگزاديازون علف كش تماسي و انتخابي از گروه اگزاديازول ها است كه جهت كنترل سوروف و ديگر علف هاي هرز برنج نشايي پيش از كاشت و يا پس از نشاكاري مصرف مي شود. اگزاديازون از طريق ريشه و برگ هاي گياه جوان جذب و با جلوگيري از فتوسنتز سبب نابودي آن مي شود.
اگزاديازون يكي از موثرترين و با دوام‌ترين علف‌كش‌هاي برنج است كه كمتر از بقيه علف‌كش‌هاي برنج با آب شسته مي شود. لذا مصرف آن در مزارعي كه آب آن قابل بستن نيست كارايي بهتري نسبت به ساير علف‌كش‌ها دارد. از این محصول پیش از کشت نشا و پس از کشت نشا استفاده میشود .

5 . بن سولفورون :

بن سولفورون متيل علف كشي سيستميك و انتخابي از گروه سولفونيل اوره است كه از طريق ريشه و برگ‌ها جذب و در گياهان حساس مانع از توليد اسيدهاي آمينه و پروتئين‌ مي شود. بن سولفورون متيل اغلب علف هاي هرز پهن برگ و جگن ها را در مزرعه برنج كنترل مي كند و در برنج نشايي، كشت مستقيم و خزانه برنج قابل مصرف است. موارد مصرف كنترل علف هاي هرز پهن برگ و جگن ها در مزارع برنج
6 . دیازینون : 
ديازينون حشره كشي است از گروه ارگانو فسفره با اثر تماسي، گوارشي و تنفسي كه با جلوگيري از فعاليت‌ كولين استراز و اختلال در سلول هاي عصبي سبب مرگ حشرات مي‌شود. موارد مصرف برا کرم های ساقه خوار برن میباشد .
ما در اینجا 6 نوع سم از خانواده علف کشها  و حشره کشها را معرفی کردیم که کمترین واکنش را نسبت به بدن انسان نشان میدهد .
امتیاز شما به این مطلب
5/5

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *