logo-bala

ورود/عضویت

تفاوت برنج کشت اول و دوم

تفاوت برنج کشت اول و دوم

یکی از سوال هایی که اکثر متقاضیان خرید برنج از ما می پرسند این است که برنج کشت اول و دوم چه تفاوتی دارد و کدام بهتر است.
برای پاسخ به این سوال باید موارد زیادی را در نظر گرفت ما به طور خلاصه اگر بخواهیم توضیح دهیم به صورت زیر خواهد بود.

تفاوت از نظر زمان کاشت و برداشت:

مرحله کشت اول برنج طارم از اواخر اسفند ماه یا اوایل فروردین با بذرپاشی شروع می شود. بذرپاشی مرحله قبل نشاء برنج می باشد که خود شامل سه مرحله کاشت ، داشت و برداشت می باشد. مرحله برداشت بذر در واقع شروع مرحله کاشت برنج کشت اول طارم می باشد.
زمان آن برابر با اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت می باشد. مرحله برداشت این برنج تقریبا 90 روز بعد یعنی اواخر تیرماه یا اوایل مرداد می شود. به این مراحل با این زمان بندی کشت اول برنج می گویند. مجددا همان زمین با همان بذر کشت اول برای کشت دوم آماده می شود. مرحله کاشت این برنج اواسط مرداد و برداشت آن نیز در آبان ماه می باشد.

تفاوت برنج کشت اول و دوم

تفاوت برنج کشت اول و دوم بر اساس کیفیت:

مهمترین نکته ای که باید بدانید این است که اصلی ترین و مرغوب ترین برنج ایرانی، برنج خانواده طارم می باشد. برنج کشت اول از نظر کیفیت، پخت، عطروطعم و … بسیار عالی می باشد. اما به جرات می توان گفت برنج کشت دوم از همه نظر مخصوصا پخت یک سروگردن بالاتر از برنج کشت دوم می باشد.
دلیل این تفاوت این است که برنج کشت دوم در شرایط آب و هوایی سرد و خنک پاییزی به عمل می آید. درواقع این آب و هوای سردوخنک باعث افزایش مقاومت دانه های برنج می شود.
همین امر نیز باعث افزایش کیفیت برنج کشت دوم از همه نظر می باشد. برای مثال اگر شما برای یک وعده غذایی 200 گرم برنج کشت اول پخت می کنید برای همان یک وعده غذایی اگر از برنج کشت دوم استفاده می کنید باید 170 گرم برنج پخت کنید. دلیلش هم این است که این برنج حجم بیشتر و درواقع ری بیشتری دارد.

امتیاز شما به این مطلب
5/5

فهرست مطالب

4 پاسخ

  1. برنج شمال هم کشت اولش خوبه هم کشت دوم اگه ازیه جایه مطمئن تهیه بشه.
    من که از سایت شما خرید کردم خیلی راضی بودم واقعا ممنونم از شما

    1. سلام علی عزیز
      بله متفاوت هست کشت دوم از نظر قیمت بالاتر هست همیشه یک اختلاف ده هزارتومانی حدودا دارند به این خاطر که کشت دوم محصول کمتری برداشت می شود هزینه بیشتری دارد و کیفیت هم بالاتر هست
      قیمت دقیق را می توانید تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *