logo-bala

ورود/عضویت

روش های تشخیص برنج باکیفیت

چگونه برنج خوب بخریم

امروزه برنج های متفاوت زیادی در بازار وجود دارد. که از یک طرف روش تشخیص برنج خوب و با کیفیت را برای مصرف کنندگان محترم سخت کرده و از طرف دیگر باعث شده برخی افراد سودجو برنج های بی کیفیت و مخلوط شده را به عنوان برنج طارم یا برنج شمال به مردم بفروشند.

همه مصرف کنندگان برنج با عطر و طعم برنج اصیل مازندران آشنایی دارند. کافی است یکبار برنج شمال را تست کرده باشید تا خاطره یک طعم خوب برای شما همیشه زنده بماند. در این مقاله می خواهیم روش های تشخیص برنج باکیفیت را خدمت شما عزیزان به صورت مختصر توضیح دهیم.

1- عطر و طعم برنج:

امروزه افراد زیادی هستند که از عطر مصنوعی و اسانس برای معطر کردن برنج ها استفاده می کنند. که این برنج ها بعد از شستن کاملا عطر و بو خود را از دست می دهند.
اما برنج شمال حتی بعد از شستن و پخته شدن عطر و بو خود را حفظ می کنند. بنابراین برنجی که حتی شما بعد از شستشو مکرر باز هم عطر واقعی آن را حس می کنید نشان از کیفیت بالا محصول دارد.

2- اندازه برنج:

یکی دیگر از فاکتور های مهم در خرید برنج اندازه دانه برنج ها می باشد. مقداری از برنج را در کف دست خود بریزید و آن را پخش کنید. دانه های برنج باید کاملا از اندازه برابری برخوردار باشند و شکسته داخل آن وجود نداشته باشد.

چگونه برنج خوب بخریم | خوشه طلا
خرید برنج باکیفیت

نکته: لزوما وجود شکستگی در برنج به معنی کیفیت پایین نمی باشد. و برنج های اصیل شمال قبل از بوجاری این شکسته ها را دارد.

3- یک دست بودن برنج:

مقداری برنج را در کفت دست خود بریزید و آن را کاملا پخش کنید. تمام دانه های برنج باید از نظر رنگ. کوتاه و بلندی و چاق و لاغری دقیقا یکسان باشد.

چگونه برنج خوب بخریم | خوشه طلا
چگونه برنج خوب بخریم

عموما برنج هایی که به اصلاح همگین نیستند می تواند عاملی برای مخلوط شدن برنج ها با هم باشد که نشان از کیفیت پایین تر محصول هست.

4- بنددار و ترک دار نبودن برنج:

گاهی ممکن است برنج بخاطر خشک شدن نادرست در شالیکوبی ها یا بخاطر سرمای شدید دچار بند یا شکستگی شود. (ما قبلا در مقاله نکات مهم نگهداری برنج در منزل در مورد نحوه اصولی نگهداری برنج صحبت کردیم.)
که این امر کیفیت برنج را پایین می آورد و حتی باعث شفته شدن برنج بعد از پخت آن می شود. برای تشخیص بند دار بودن برنج شما می توانید دانه برنج را با انگشت شصت و اشاره فشار دهید. اگر به راحتی شکسته شده برنج بند دار می باشد. و از کیفیت پایینی برخورددار است.

تشخیص برنج خوب

5- رنگ برنج:

برنج با کیفیت و اصیل مازندران از رنگ نیمه شفاف یا نیمه بلوری برخورددار است. برنج بعد ماندن در مدت زمان بالا نزدیک به یک سال یا بیشتر کم کم رنگ بلوری خود را از دست می دهد و به سمت تیره متمایل می شود. بنابراین با مشاهده رنگ برنج می توان تا حدودی سن برنج را تشخیص داد.

6- خرید از مراکز معتبر:

شاید روش های تشخیص برنج باکیفیت حتی برای مصرف کنندگان بومی هم گاهی اوقات دشوار هست و به سادگی نمی توان یک برنج خوب و اصیل را تشخیص داد.
بنابراین ساده ترین راه این است که همواره در خرید برنج از مراکزی برنج را تهیه کنید که نسبت به عملکرد آن ها آشنایی و رضایت دارید.
برای این منظور بهتر است همواره در حجم بسیار کم ابتدا برنج را تهیه کنید و اگر رضایت داشتید در خرید های بعدی در وزن های بالاتر برنج را تهیه کنید.
ما در خوشه طلا نهایت تلاش را داریم که برنج با کیفیت و اصیل آمل و فریدونکنار را با قیمتی مناسب به دست خریداران واقعی برسانیم.
اگر نیاز به مشاوره می توانید با همکاران ما در تماس باشید.

امتیاز شما به این مطلب
5/5

فهرست مطالب

7 پاسخ

  1. بند دار بودن برنج بخاطر شرایط آب و هوایی یا موقع تبدیل شلتوک به برنج این مشکل پیش میاد؟

    1. سلام
      بند دار بودن بیشتر به شرایط نامطلوب نگهداری برمیگردد که برنج بعد از کارخانه که گرم هست سریع به جایی انتقال پیدا کند که دما کاهش پیدا کند و باعث بنددار شدن شود

    1. سلام
      راضیه عزیز نکته مهمی که باید مدنظر داشته باشید عطر برنج هست اندازه برنج یا حجم برنج بسته به نوع کشت و نوع محصول می تواند متفاوت باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *