logo-bala

ورود/عضویت

طرز تهیه برنجک

طرز تهیه برنجک

برنجک شیرینی سنتی شمالی ( مازندران ) با بافتی ترد و عسلی است که اغلب در مهمانی ها سرو میشود. این شیرینی بواسطه طعم فوق العاده ای که دارد در مازندران بسیار پر طرفدار هست.
امروز با آموزش برنجک در کنار خوشه طلا باشید.

طرز تهیه:

برنج 5 لیوان
شکر 2 لیوان
آب 1 لیوان
آبلیمو 1 قاشق غذاخوری
روغن مقدار لازم

برنج را 1 ساعت در آب خیس دهید  سپس بهمراه چند لیوان آب داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا بجوشد و نرم شود سپس با آب سرد ابکشی کنید ( برنج را مانند برنج های دیگر آبکش کنید اما مقداری نرم تر از حد معمول برنج را بردارید ).پس از ابکشی کردن حداقل به مدت 1 ساعت در ابکش بگذارید بماند تا کاملا آب برنج برود ، در این مرحله میتوانید زعفران یا رنگ خوراکی اضافه کنید ، برنج را داخل سینی بریزید و پخش کنید سپس روی شوفاژ یا در آفتاب(بهتر است زیر نور آفتاب خشک شود) قرار دهید تا خشک شود.

طرز تهیه برنجک


پس از اینکه برنج خشک شد داخل قابلمه گودی به اندازه لازم روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود ، کمی برنج خشک داخل صافی فلزی بریزید و صافی را در روغن داغ قرار دهید تا برنج ها سرخ شوند و پف کنند و به همین صورت تمام برنج ها را سرخ کنید سپس روی دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی اش گرفته شود.

تهیه شربت برنجک

برای تهیه شربت این شیرینی ابتدا شکر و آب را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید سپس با قاشق مخلوط کنید تا شکر حل شود.
15 دقیقه با حرارت ملایم بگذارید شربت بجوشد تا قوام بیاید سپس ابلیمو را اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.(میتوانید بجای شکر از عسل یا شیره خرما هم استفاده نمائید) برنج را با شیره مخلوط کنید و داخل ظرفی که چرب کرده اید بریزید و پخش کنید، پس از 5 دقیقه با چاقو به شکل لوزی یا مربع برش بزنید و مصرف نمایید.
( برای ماندگاری روی شیرینی را میتوانید با سلفون بپوشانید اما در یخچال قرار ندهید. )

امتیاز شما به این مطلب
5/5

فهرست مطالب

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *