logo-bala

ورود/عضویت

عوامل موثر بر قیمت برنج ایرانی چیست؟

برنج فریدونکنار چه ویژگی هایی دارد؟ و عوامل موثر بر قیمت برنج ایرانی چیست؟

یکی از مهمترین عواملی که در قیمت برنج ایرانی اثر گذار است بحث و عرضه و تقاضا میباشد . در مرداد و شهریور که فصل برداشت برنج است و عرضه برنج ایرانی زیاد میشود قیمت کاهش پیدا میکند و در ایامی مثل شب عید که تقاضا برای برنج افزایش پیدا میکند قیمت برنج زیاد میشود .

هر چند امسال کشاورزان با توجه به تجربه ای که در سال 97 داشتند تصمیم گرفته اند که برنج خود را در فصل برداشت نفروشند و همین باعث شده که قیمت برنج در فصل برداشت هم کاهش پیدا نکند و برنج ایرانی در همین چند هفته حدود 2 الی 3 هزار تومان افزایش داشته باشد .

نوع و رقم برنج : 

شاید بتوان گفت به جز عامل عرضه و تقاضا مهمترین عامل موثر بر قیمت برنج نوع ان است . ارقام برنج ایرانی به دو دسته پر محسول و کم محصول تقسیم میشوندکه برنجهای کم محصول کیفیت بالاتری دارن و به واسطه اینکه در هر هکتار مقدار کمتری از انها به دست می اید قیمت بالاتری در مقابل برنجهای پر محصول دارند . برنجهای کم محصول نظیر صدری ، دم سیاه ، هاشمی و طارم قیمت های بالاتری نسبت به برنج های پر محصول مثل فجر ، ندا و شیرودی دارند .

همچنین در بین برنجهای کم محصول برنج دم سیاه را میتوان گرانترین برنج ایرانی نامید که معمولا 4 الی 5 هزار تومان از برنجهایی مثل طارم و هاشمی نیز گرانتر است این برنج همچنین یکی از بلند قدترین برنجهای ایرانیست .

در میان برنجهای پر محصول نیز برنج ندا جزء ارزانترین برنجها و برنج فجر به واسطه کیفیت خوبی که دارد جز بنجهای گران قیمت تر میباشد .

 منطقه کشت محصول …

2 شهر در شمال ایران هستند که برنج انها زبانزد است ، فریدونکنار و آستانه . یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت برنج منطقه ای است که برنج در آنجا کشت میشود . البته که این اختلاف قیمت برنج در بین مناطق مختلف فقط به خاطر معروفیت یکسری از مناطق نیست بلکه بخاطر آب هوا ، نوع خاک یک منطقه زاویه و میزان تابش آفتاب ، بذر یک برنج در دو منطقه مخلف برنجهای با کیفیت و متفاوتی میدهد .البته متاسفانه بسیاری از برنجهایی که به نام مناطق معروف در بازار فروخته میشود برای مناطق دیگری است که برای فروش بهتر و با قیمت بالاتر با نام شهرهای معروف تر فروخته میشوند .

امتیاز شما به این مطلب
5/5

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *