logo-bala

ورود/عضویت

معرفی انواع برنج ایرانی بخش دوم

معرفی انواع برنج ایرانی

در این مطلب به ادامه معرفی انواع برنج ایرانی میپردازیم تا در خرید برنج بهترین انتخاب را داشته باشید.

خرید برنج معرفی انواع برنج ایرانی

برنج فجر:

این برنج از ارقام پرمحصول برنج میباشد که غالبا در شمال کشور کشت میشود.یکی از مشکلاتی که برنج های اصلاح شده و پرمحصول دارند عدم وجود عطر و بو است و فقط بر روی مقدار محصول تمرکز شده است.ولی در سال 76 موسسه تحقیقات برنج محصولی جدید را معرفی کرد که نامش برنج فجر بود که تفاوتش با برنج های پرمحصول دیگر در عطر و بو بود،که عطر و بوی کمی مشابه با برنج طارم داشت.
بعد از آن این برنج جزو برنج های پرمحصول قرار گرفت و هم اکنون در گیلان و مازندران به خصوص آمل کشت میشود.اندازه طول دانه های این برنج تقریبا 8میلی متر است و رنگش سفیدِ کدر میباشد و طول آن بعد از پخت تا 10میلی متر میرسد.
با این حال این برنج در برابر برنج های باکیفیتی مثل طارم و هاشمی دارای عطر و بو و کیفیت پایین تری میباشد و قیمت ارزانتری نسبت به آنها دارد.

برنج شیرودی:

این برنج نیز از ارقام پرمحصول میباشد که در سال 75 توسط موسسه تحقیقات برنج مورد اصلاح و آزمایش قرار گرفت و از لحاظ مقدار محصول و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها در سطح خوب و راضی کننده ای قرار داشت و کیفیت آن برای طبخ نیز مناسب و قابل قبول بود.با اینحال این برنج از لحاظ کیفیت و عطر و بو به پای برنج های کیفی مانند طارم و هاشمی نمیرسد.این برنج در حال حاظر بیشتر در شهرهای استان مازندران کشت میشود.از لحاظ ظاهر به برنج طارم و هاشمی بسیار شبیه میباشد و احتمال مخلوط کردن این برنج با برنج طارم و هاشمی توسط سودجویان وجود دارد که باید هنگام خرید مراقب باشید.

برنج خزر:

این نوع برنج نیز از ارقام پرمحصول میباشد که بیشتر در استان گیلان به خصوص آستانه اشرفیه و تالش و بعضا در استان مازندران کشت میشود.برنج خزر نیز از نظر ظاهر همانند شیرودی با ارقام صدری و طارم شبیه میباشد. از لحاظ کیفیت در سطح برنج های کیفی نمیباشد و بعد از پخت مقداری سفت است و عطر و بوی خاصی ندارد و قیمت پایین تری نسبت به برنج های کیفی دارد.

معرفی انواع برنج بخش اول

امتیاز شما به این مطلب
5/5

فهرست مطالب

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *