logo-bala

ورود/عضویت

معرفی برنج پرمحصول فجر و ندا

خرید برنج

خوشه طلا قبلا در مقالات معرفی برنج خزر و تاریخچه برنج فجر و شیرودی و تفاوت آن ها در مورد برنج های پرمحصول تا حدودی صحبت کرده و به معرفی آن ها پرداخته است.
برنج های پرمحصول از آن جهت که بهره وری بیشتری دارند در بعضی مناطق با استقبال بیشتری رو به رو است.
هرچند نمی توان کیفیت و عطر بو آن ها را با برنج طارم عطری و برنج طارم هاشمی یکی دانست! اما کیفیت قابل قبولی دارند. برنج فجر و ندا به عنوان دو رقم پرمحصول همیشه مورد استقبال بوده است.

در این مقاله سعی داریم به معرفی برنج فجر و ندا بپردازیم.

رقم برنج فجر :

فجر یکی از ارقام پرمحصول است که در سال ۱۳۷۷معرفی و در استان مازندران کشت می گردد.
این رقم برخلاف اکثر ارقام پر محصول، تاحدودی کیفی و خاصیت آروماتیک یا عطری دارد. و از طعم مناسبی نیز برخوردار می باشد.
رنگ دانه برنج سفید کدر و در حال حاضر یکی از کیفی ترین ارقام پرمحصول بوده که در معیار قیمت گذاری خرید تضمینی انواع پرمحصول برنج در گروه یا طبقه یک قرار دارد.

معرفی برنج پرمحصول فجر و ندا | خوشه طلا
برنج فجر

طول دانه قبل از پخت ۸/۰۲ میلیمتر و پس از پخت ۱۰/۲۸ میلیمتر و نسبت طویل شدن دانه ۱/۲۸ می باشد. عرض دانه برنج ۱/۸۸ میلیمتر و درجه حرارت ژلاتینی شدن آن (پائین) حدود ۶ و قوام ژل یا غلضت ژل ۶۸ که نشانگر نرم بودن این رقم پس از پخت می باشد.

میزان آمیلوز آن ۲۲/۹ درصد که نزدیک به ارقام کیفی و مطلوب بوده و از عملکرد مناسب و قابل قبولی (حدود ۶تا۶/۵ تن شلتوک در هکتار) برخوردار است.
راندمان تبدیل این رقم حدود ۶۶درصد از ارقامی است که دوره رشد و نمو آن متوسط (۱۲۰روزه) بوده ودر مقابل ورس مقاوم و ریزش دانه ندارد.

رقم برنج ندا :

یکی دیگر از ارقام پرمحصول قابل کشت در اراضی شالیزاری کشور که بیشترین سطح زیر کشت بین ارقام پرمحصول برنج در استان مازندران را دارا بوده است.
رنگ دانه برنج سفید، تاحدودی شیشه ای، شفاف بوده،عطر و بوی خاصی ندارد،ارزش غذایی آن متوسط تا پائین و برنج پخته شده آن تا حدودی نرم ولی خاصيت ماندگاری خوبی پس از پخت ندارد.

معرفی برنج پرمحصول فجر و ندا | خوشه طلا
برنج ندا

برخی کشاورزان مازندرانی به اصطلاح آن را طارم ندا می نامند.
طول دانه برنج قبل از پخت ۶/۵۶ تا ۷ وپس از پخت ۱۰/۵۲ میلیمتر و نسبت طویل شدن دانه ۱/۶۰ و عرض دانه برنج حدود ۱/۹۵ میلیمتر می باشد که نشان دهنده کمی چاق و توپر بودن دانه برنج می باشد.
غلظت ژل و درجه حرارت ژلاتینی شدن دانه متوسط و میزان آمیلوز دانه برنج ۲۶/۲درصد است. متوسط عملکرد این محصول بسیار خوب و حدود ۷۵۰۰ کیلوگرم شلتوک در هکتار می باشد.

در خوشه طلا شما می توانید خرید انواع برنج با کیفیت را به آسانی انجام دهید.

امتیاز شما به این مطلب
5/5

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *