logo-bala

ورود/عضویت

نحوه ضدعفونی کردن بذر برنج

نحوه ضد عفونی کردن برنج

در مقالات ژیبرلا یا پوسیدگی طوقه برنج چیست؟ و بلاست برنج چیست و راه های مقابله با آن؟ گفته شده بود که یکی از راه های جلوگیری از این بیماری ها ضدعفونی کردن بذر برنج می باشد.
امروز می خواهیم در این مقاله خوشه طلا به شما نحوه اصولی ضدعفونی کردن بذر برنج را توضیح دهیم.

قبل از ضدعفدنی کردن ابتدا باید بذر را سبک سنگین کنیم.

مواد لازم برای سبک سنگین کردن بذر:

1- یک عدد تخم مرغ محلی
2- نمک به مقدار لازم
3- بذر به مقدار لازم
4- ظرفی که بذر و آب مورد نیاز در آن قرار گیرد.

طریقه انجام:

ابتدا نمک را در مقدار آب مورد نیاز حل می کنیم. سپس تخم مرغ را در آن قرار می دهیم مقدار نمک لازم برای ارقام محلی باید به مقداری باشد که تخم مرغ شناور در آب به اندازه یک سکه یک ریالی از سطح اب بالاتر باشد.
و برای ارقام پرمحصول به اندازه یک سکه دوریالی از سطح اب بالاتر باشد. به اصطلاح به این عمل گفته می شود که با نمک حجم (چگالی) آب را گرفته ایم.

سپس بذر مورد نظر را در اب ریخته (محلی یا پر محصول) و بعد از گرفتن ناخالصی های بذر (بذر های پوچ و..) باقیمانده آن که بذر یکنواخت و یک دست است. را از آب نمک بیرون آورده سریعا آن را با آب تمیز شست و شو می دهیم.
در این حالت باید بذر را کامل شست وشو دهیم تا باقیمانده نمک از بذر جدا شود. در غیر این صورت نمک باعث خرابی بذر و عدم جوانه زنی آن در خزانه می شود.

حالا این بذر ما که به صورن یکدست و یکنواخت شده را در مخزن دیگر ریخته و در آن به اندازه ای آب می ریزیم که به اندازه یک بند انگشت اب روی سطح بذر را پوشانده باشد. برای اطمینان از اینکه شوری آب کاملا از بین رفته باشد دست خود را به آب زده و کمی از آن می چشیم تا کاملا مطمئن شویم.

نحوه ضدعفونی کردن بذر برنج

اضافه کردن قارچ کش ها:

در مرحله بعد بذر را در آب ولرم به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت قرار می دهیم تا اسپور های قارچ فعال شوند. و کاملا آماده ضدعفونی شوند.
بعدر از سپری زمان گفته شده می توان بذر را بوسیله قارچ کش های رایج نظیر ویتاواکس درام و کاربوکسی تیرام و… به ازای هر ۲ کیلوگرم بذر ۱ گرم قارچ کش استفاده کنیم مثلاًبرای ۵۰کیلوگرم بذر ۱۰۰گرم از این قارچ کش ها می توان استفاده کرد.

بعد از اضافه کردن قارچ کش می بایست هر ۳ الی ۴ ساعت بذر را هم بزنیم. و به مدت ۱۲ الی۲۴ ساعت این کار را انجام دهیم. و بعد از سپری شدن زمان گفته شده بذر را از آب بیرون اورده و برای جوانه زدن در مکان مورد نظر قرار می دهیم.

یکی از اهداف خوشه طلا این است که کشاورزان عزیز بتوانند بهترین بهره وری را از زمین کشاورزی داشته باشند. تا با کشت یک محصول درجه یک و مرغوب هم از نظر اقتصادی پیشرفت محسوسی داشته باشند و هم هزینه های تولید را کاهش دهند. چون اگر بذر از همان ابتدا دچار مشکل باشد برنج دچار انواع بیماری هایی می شود. که صحبت کردیم و درمان این بیماری ها هزینه های جانبی را افزایش می دهدو و از حجم محصول نهایی هم طبیعتا بخاطر ضعیف شدن گیاه کاسته می شود.
با رعایت نکات بالا تا حد زیادی می توانید یک بذر آماده ریختن در خزانه عالی داشته باشید.
در هر مرحله اگر سوالی داشتید کارشناسان ما آماده پاسخگویی به تماس های شما عزیزان می باشند.

امتیاز شما به این مطلب
5/5

فهرست مطالب

6 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *