logo-bala

ورود/عضویت

اهمیت کود شیمیایی در کشت مجدد

اهمیت کود در کشت مجدد

با فراگیر شدن کشت مجدد زمین های کشاورزی بلافاصله بعد از کشت اول این نگرانی ها بوجود آمده است. که خاک ها توان سابق را برای بهره وری محصول ندارند و دچار فرسودگی خواهند شد.
قبلا در مقاله تفاوت های کشت اول و دوم راجع به تفاوت های زمانی این دو کشت صحبت کرده بودیم.
در این مقاله قصد داریم اهمیت کود شیمیایی در کشت مجدد را مورد بررسی قرار دهیم.
هر کودی که در زمین کشاورزی استفاده می شود مقدار مشخصی دارد.
در صورت رعایت نشدن این مقدار علاوه بر آسیب هایی که به گیاه وارد می شود. نمی توان انتظار یک بهره وری مناسب را هم داشت.
تقریبا در تمام کشور هایی که کشت برنج را به صورت تخصصی انجام می دهند. کشت مجدد یک امری رایج هست که انجام می گیرد و موضوع جدیدی محسوب نمی شود. اما ما شاهد این هستیم که در کشور ما با توجه به کشت برنج هایی بسیار با کیفیت و مرغوب! و خاکی حاصل خیز کشت مجدد برنج سابقه چندان طولانی ندارد.
اما نکات مهمی که در کشت دوم باید در نظر گرفته شود تا خاک دچار فرسایش و به اصلاح کشته نشود.

عوامل مهم در استفاده از کود های شیمیایی:

در ارتباط با مصرف کود های شیمیایی چند نکته بسیار با اهمیت می باشد. و عدم دقت آن باعث می شود که بهره وری به گونه ای که مدنظر دارید انجام نشود. و هزینه های تولید صرفا افزایش پیدا کند.

اهمیت کود در کشت مجدد

1- بعد از کشت اول سطح مواد غذایی در خاک به پایین ترین حد خود می رسد. و این باعث می شود اگر از کود های پایه استفاده نشود زمین برای کشت دوم اصلا توانی نداشته باشد. و کشت دوم با ضرر و زیان همراه شود.
گاهی کشاورزان برای کشت اول اصلا از کود های پایه هم استفاده نمی کنند. با این وجود هیچ مشکلی ندارند چون خاک از نظر مواد غذایی برای گیاه در سطح ایده آلی هست. و اگر زیر بار کشت دوم هم نرود تا بهار سال آینده مجدد ترمیم می شود.
بنابراین در صورتی که می خواهید کشت دوم انجام شود استفاده از کود شیمیایی امری اجتناب ناپذیر است

2- در کشت دوم بخاطر شرایط آب و هوایی نامناسب نمی توان انتظار تولید برنجی همانند کشت اول را داشت. برای همین استفاده از کود شیمیایی نسبت به کشت اول باید کمتر باشد.
در صورت استفاده بیش از کود شیمیایی هیچ تاثیری در افزایش وزن پایانی برنج نخواهد داشت. و این عامل بخاطر شرایط آب و هوایی هست و ارتباطی به کود شیمیایی ندارد. و فقط این کود های بی رویه هزینه ها را افزایش می دهد.

کود در کشت مجدد

مقدار مصرف کود در کشت مجدد:

هر کودی که در زمین کشاورزی استفاده می شود مقدار مشخصی دارد. و در صورت رعایت نشدن این مقدار علاوه بر آسیب هایی که به گیاه وارد می شود. نمی توان انتظار یک بهره وری مناسب را هم داشت بنابراین اهمیت کود شیمیایی در کشت مجدد بالاست.

اوره: این کود را باید جزو کود هایی دانست که بسته به شرایط زمین میزان مصرف متفاوتی دارد. اما در حالت نرمال برای یک خاک معمولی حدود 110 تا 130 کیلوگرم در هکتار استفاده می شود. که این عدد همانطور که گفته شد قابل افزایش یا کاهش می باشد.

سوپر فسفات تریپل: میزان مصرف این کود را با توجه به میزان برداشت شلتوک! ( برنج درو شده در زمین کشاورزی) در نظر می گیرند. که در هر تن معادل 15 کیلوگرم هست.
برای مثال اگر زمین کشاورزی شما حدود دو تن برنج شلتوک بعد از درو می دهد. شما باید سی کیلو از این کود را در زمین خود استفاده کنید

سولفات پتاسیم: اگر میزان پتاسیم از آبی که زمین را تغذیه می کند کم باشد. باید حدود 20 الی 25 کیلوگرم از این کود را به ازای هر تن دانه برنج مورد استفاده قرار داد.

نکته: فراموش نکنید این میزان های گفته شده برای زمین هایی با خاک نرمال می باشد. و اگر زمین شما دارای خاک های متفاوتی هست بهتر است میزان دقیق را در آزمایشگاه های کشاورزی مشخص کنید.

همکاران ما در خوشه طلا همواره آماده هستند در صورت تماس شما راهنمایی هایی دقیقی در این باره داشته باشند. تا بتوانید یک محصول مرغوب را از زمین های کشاورزی خود برداشت کنید.

امتیاز شما به این مطلب
5/5

فهرست مطالب

4 پاسخ

  1. ممنون از مقاله خوبتون اگه میشه در مورد بقیه کودهایی که در کشت برنج استفاده میشه هم مارو راهنمایی کنید

    1. سلام
      رضا عزیز بله این موارد تا حدودی متفاوت هست
      نوع برنج را بفرمایید تا بهتر راهنمایی کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *