logo-bala

ورود/عضویت

طرز تهیه برنج کته

امروز می خواهیم طرز تهیه برنج کته ایرانی را خدمت شما آموزش بدهیم، همانطور که اطلاع دارید راحت ترین راه برای پخت برنج ایرانی به صورت کته است.

برنج کته
برنج کته

قبل از شروع آموزش می خواهم کمی در مورد خاصیت پخت برنج کته را خدمت شما عرض کنم، اولا باید این دید را از بین ببرید که برنج کته نسبت به برنج آبکشی بسیار بیشتر چاق کننده است و با آبکشی کردن نشاسته آن کم شده و از چاق شدن بیش از حد جلوگیری میکند! این قطعا اشتباست حتی برنج کته بسیار مفید تر از نوع آبکشی آن است.

مردم با آبکشی برنج ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین های گروه B را از بین می برند، ارزش تغذیه‏ای خوراکی‏هایی مانند برنج و نان به ویتامین‌های گروه B موجود در آنهاست که برای سوخت‏ وساز کربوهیدرات‌ها مورد نیاز هستند.

اگر بخواهیم 100 گرم برنج را با 100 گرم نان مقایسه کنیم کالری نان بیشتر از برنج است اما چون ما در ایران داخل برنج از روغن استفاده میکنیم کالری آن بسیار بیشتر می شود و همین دلیل باعث بیشتر چاق شدن انسان خواهد شد

خوب فکر کنم تا اینجا کافی باشه که ما از اهمیت تهیه برنج به صورت کته آگاه بشیم و بدونیم که این نوع برنج مخصوصا برای بچه ها بسیار مفید تر از نوع آبکشی آن است.

مواد لازم برای تهیه برنج کته

1- برنج به مقدار لازم (برای هر نفر یک لیوان متوسط)
2- آب
3- نمک
4- روغن اختیاری (پیشنهاد نمی شود مخصوصا برای افراد چاغ)

1- ابتدا برنج را داخل قابلمه مناسب از نظر میزان برنج ریخته و داخل آن آب میریزیم به مقداری که آب کل برنج را گرفته باشد و کمی بالاتر از برنج داخل قابله قرار بگیرد.

2- حدود 3 الی 4 ساعت باید داخل آب به همان حالت قرار بگیرد تا کامل خیس خورده شود. (اگر زمان ندارید این مرحله را انجام ندهید)

نکته: توجه داشته باشید ماندن برنج داخل آب برای پخت بهتر آن است و هرچقدر این زمان بیشتر باشد بهتر است برای مثال تا 8 ساعت هم تست شده و اشکالی ندارد اما اگر پخت برنج فوری هست می توانید کلا صبر نکنید و ادامه آموزش را انجام بدهید.

3- برنج را حدود 4 الی 5 بار پر آب کنید و بریزید تا کامل شسته شود اگر توجه کنید آخر کار آب برنج خیلی شفاف تر از قبل خواهد بود اما تکرار این کار به دفعات زیاد باعث از بین رفتن خاصیت برنج می شود.

4- بعد از شستشو برنج به اندازی کمی کمتر از یک بند انگشت آب بالای برنج قرار داشته باشد برای اینکار انگشت خود را داخل قابلمه برده و از سطح بالایی برنج تا سطح بالایی آب یک بند از انگشت شما باید فاصله گرفته باشد در اکثر آموزش ها این میزان را یک بند انگشت اعلام میکنند اما بهتر است برای شفته نشدن آن کمی کمتر از یک بند انگشت آب باشد چون ما برنج را از قبل خیس داده ایم راحت تر پخته می شود.

5- حالا به برنج کمی نمک اضافه میکنیم سعی کنید زیاد نباشد چون بعد پخت، آب آن کامل تبخیر می شود و اگر نمک زیاد باشد برنج شور قابل خوردن نیست اما برنج کم نمک را می توان میل کرد در همین مرحله اگر خواستید روغن اضافه کنید می توانید به برنج کمی روغن اضافه کنید البته باز هم تکرار میکنم که بهتر از از روغن استفاده نشود.

6- قابلمه را بدون درب آن روی شعله مستقیم گاز قرار میدهیم و میزان شعله را هم زیاد میکنیم تا آب داخل برنج سریع تر بخار شود این مرحله بسیار مهم است اگر شعله زیر برنج کم باشد برنج شما شفته خواهد شد.

7- بعد از اینکه آب داخل قابلمه کامل خشک شد دم کنی یا درب قابلمه را روی آن قرار میدهیم و شعله را بسیار، بسیار کم میکنیم و حدودا 30 دقیقه دیگر برنج آماده خواهد شد.

توجه داشته باشید این آموزش فقط برای برنج ایرانی بوده و برای برنج های خارجی شاید نتیجه مطلوبی نداشته باشد.

اگر برای دفعات اول برنج شما شفته یا کال شده باشد اشکالی ندارد این نیاز به تمرین و تکرار دارد تا به استلاح قلق آن را بدست بیاورید.

این نکته را هم باید خدمت شما اعلام کنم که در صورتی که نیاز به برنج اصل کاملا ایرانی دارید و می خواهید مطمئن باشید که برنج کاملا خالص باشد می توانید با خرید اینترنتی برنج از سایت خوشه طلا این کار را انجام دهید و مطمئن باشید که بهترین قیمت برنج و کاملا اصل و 100 درصد خالص را در اختیار خواهید داشت.

امتیاز شما به این مطلب
5/5

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *