logo-bala

ورود/عضویت

طریقه جوانه دار کردن بذر برنج

طریقه جوانه دار کردن بذر برنج

در مقالات قبلی خوشه طلا در رابطه با 9 نکته اساسی در انتخاب بذر برنج صحبت کردیم.
اما در این مقاله سعی کردیم تا جوانه دار کردن بذر قبل از انتقال آن به خزانه را توضیح دهیم. این مرحله هم مانند انتخاب بذر درست پروسه بسیار مهمی هست. چون در صورت سهل انگاری و عدم جوانه دار شدن صحیح بذر برنج نمی توان انتظار یک گیاه مطلوب را داشت.

طریقه جوانه دار کردن بذر برنج:

بذر ضد عفونی شده را بدون شست و شو باید جوانه دار کرد.
درجه حرارت مناسب برای جوانه زنی در حدود ۲۵ تا۳۰ درجه سانتیگراد است.در صورت افزایش درجه حرارت به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد عمل جوانه زنی متوقف می شود.

خوشه طلا | طریقه جوانه دار کردن بذر برنج
بذر برنج

جهت بهتر جوانه دار کردن بذر،داخل هر کیسه ۶۰ کیلو گرمی در حدود ۲۰ تا۳۰ کیلوگرم بذر ریخته تا جابجایی بذر داخل کیسه (گونی) به آسانی امکان پذیر گردد.کیسه ها را بر روی چند چوب قرار داده و بر روی کیسه ها پوشش قرار می دهیم.

و روزی دو بار صبح و عصر آب ولرم (کمتر از حرارت بدن) برروی کیسه ها پاشیده و کیسه ها را به آهستگی تکان داده تا با پاشیدن آب ولرم رطوبت و گرمای لازم تامین گردد. و با تکان دادن کیسه اکسیژن بیشتری به بذر برسد.

چنانچه بذر به روش سنتی و بدون کیسه گیری روی زمین جوانه دار گردد. می بایست مقدار بذر در یک مکان زیاد نباشد. (ارتفاع آن بیشتر از ۲۰ سانتیمتر نباشد) در صورت زیاد بودن بذر در یک جا (ارتفاع زیاد بذر) ممکن است.
گرمای داخل توده بذر بیش از اندازه گردد و گرمای زیاد مانع جوانه زنی بذر شود.

در شرایط خوب و مناسب بذر پس از ۳ تا ۵ روز جوانه دار شده و قابل بذر پاشی است.

اندازه مناسب جوانه ها در حدود ۱ تا ۳ میلیمتر و اندازه مناسب ریشه ها در حدود ۲ تا ۵ میلیمتر است.

اگر طول جوانه ها و ریشه ها بیش از اندازه گردد. در اثر جابجایی و نقل و انتقالات تعدادی از جوانه ها و ریشه ها شکسته شده و از بین می روند. لذا نباید اجازه داد که ریشه ها و جوانه ها بیش از اندازه رشد کنند.

خوشه طلا | انتقال بذر به خزانه
ریختن بذر در خزانه

در صورت نامساعد بودن شرایط جوی برای بذر پاشی در خزانه های بدون نایلون (عادی) با پاشیدن آب سرد! رشد جوانه ها و ریشه ها را متوقف کرده تا پس از رفع سرما اقدام به بذر پاشی نماییم.

رعایت نکات بالا باید با دقت بسیار زیادی انجام شود. اگر نکته یا سوال خاصی داشتید در قسمت نظرات بپرسید یا با شماره های داخل سایت جهت صحبت با کارشناسان خوشه طلا تماس حاصل کنید.

برای خرید برنج یا بذر برنج درجه یک هم می توانید با ما در ارتباط باشید

امتیاز شما به این مطلب
5/5

فهرست مطالب

8 پاسخ

    1. هنگام ریختن باید خشک باشد تا هم مشخص شود بذر چطور ریخته می شود هم آب باعث می شود خوب در خزانه ننشیند بعد ریختن کم کم آب اضافه می کنند

    2. خزانه نایلونی باید کاملا خشک باشه تا حرارت باعث گرم شدن آب و پوسیدن بذر نشود . ولی در خزانه هوایی باید بذرها خوب جوانه زده آب هم باید یک مقدار کم باشد هوا هم باید گرم باشد

  1. زیر این کیسه ها آجر یا بلوک می ذارم که آب راحتتر بره و سرمای زمین جلوی جوانه زدن قسمت زیرین رو نگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *