logo-bala

ورود/عضویت

معرفی برنج طارم روشن

معرفی برنج طارم روشن

قبلا در مقالات معرفی برنج پرمحصول فجر و ندا و معرفی برنج پرمحصول نعمت در مورد این برنج ها صحبت کرده ایم.
امروز در این مقاله قصد داریم برنج طارم روشن را معرفی کنیم. که از چه سالی تولید شد و میزان برداشت آن به چه صورت هست!

برنج طارم روشن :

جهت القا زودرسی و پاکوتاهی و بهبود عملکرد و کیفیت برنج پروژه اصلاح ماتاسیونی با اشعه گاما! در سال ۱۳۸۸ توسط محققین پژوهش کده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان و با همکاری سازمان انٰرژی اتمی ایران! ( پژوهشکده کشاورزی هسته ای ) روی بیست رقم کمی و کیفی منطقه آغاز گردید.

در این راستا از طریق پرتو تابی اشعه گاما از چشمه کابالت ۶۰! روی رقم نعمت پس از هشت سال تلاش لاین امید بخش جدیدی اصلاح گردید. شاخص ترین صفات رقم جدید معطر بودن آن است که با ارقام طارم محلی و سنگ طارم برابری نموده! ( عطر خوب ) و داری ارتفاع ۱۱۹/۶۷ سانتی متر ( نسبت به ورس مقاوم بوده و جهت برداشت مکانیزه مناسب است. )

معرفی برنج طارم روشن

طول دوره رشد از بذرپاشی تا برداشت ۱۲۴ روز ( رسیدگی همزمان با طارم هاشمی در صورتی که رقم نعمت ۱۴۰ روز می باشد‌.) میانگین تعداد کل دانه در خوشه ۱۷۵/۴ عدد , تعداد دانه بارور در خوشه حدود ۱۶۱/۹ عدد می باشد. دارای طول خوشه ۳۲/۵ سانتی متر و در بین ارقام موجود بیشترین طول خوشه را دارا است.
از نظر طول دانه شلتوک ۱۱/۳۲ میلی متر بوده و جز ارقام دانه بلند محسوب می گردد.

خواص فیزیکوشیمایی:

درجه حرارت ژلاتینه شدن ۵/۵ , طول دانه بعد از پخت ۱۰/۵ میلی متر و میزان آمیلوز ۱۸/۵ درصد! ( نزدیک به رقم محلی سنگ طارم 19/1 درصد ) و غلظت ژل نرم ۹۸ میلی متر ( نزدیک به رقم سنگ طارم ۹۶/۸ میلی متر ) می باشد.

علاوه بر عطر عملکرد آن بین ۷/۵۰۰ تا ۸/۲۰۰ تن شلتوک در هکتار بوده. به همین دلیل رقم مدکور را با ارقام موجود در کشور متمایز می نماید.
این رقم در سال ۱۳۹۶ به پاس زحمات شهید هسته ای از جمله شهید مصطفی احمدی روشن به نام طارم روشن نامگذاری گردید

امتیاز شما به این مطلب
5/5

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *