logo-bala

ورود/عضویت

نکات ضروری خزانه برنج

نکات مهم خزانه برنج

در مقالات قبلی خوشه طلا در رابطه با آماده سازی زمین قبل نشا صحبت کردیم و نکاتی را پیرامون آماده سازی درست زمین متذکر شدیم.
در این مقاله قصد داریم راجع به نکات ضروری خزانه برنج صحبت کنیم. که چه مواردی باید برای داشتن یک خزانه درست و اصولی رعایت شود.
فراموش نکنید خزانه به جرات مهمترین بخش پروسه کشاورزی می باشد. چون جوانه گیاه برنج اگر در این مرحله به درستی پرورش نیابد. بقیه مراحل هم تحت تاثیر قرار می گیرند و نمی توان انتظار یک کشت موفق را داشت.

احداث خزانه:

برای احداث خزانه چند نکته را باید در نظر داشته باشید:

1- جهت خزانه باید سمت شمالی-جنوبی باشد. چون بیشترین تابش نور از این سمت می باشد. و همچنین وزش باد های بهاری نیز کمترین آسیب را به این خزانه ها وارد می کند.

2- نایلون خزانه نباید کثیف باشد چون باعث کاهش ورود نور خورشید به داخل خزانه می شود و همچنین باعث ایجاد لکه قهوه ای در نشا می شود.

3- خزانه مورد نیاز برای یک هکتار زمین شالیزار تقریبا 300 متر مربع می باشد. که نیاز به 50 کیلوگرم بذر برنج دارد.

4- قبل بذرپاشی در خزانه بهتر است از قارچ کش هایی مثل نوردوکس یا کاربوکسین تیرام که مخصوص ضدعفونی خزانه ها می باشند استفاده شود.

نکات مهم خزانه برنج

میزان کود دهی خزانه ها:

میزان کودهی خزانه نکته بسیار مهمی می باشد. اگر میزان استفاده از کود زیاد باشد می تواند آسیب جدی را به بذر وارد کند و در صورت استفاده کم کود بذر رشد مناسبی نخواهد داشت.
برای مثال اگر خزانه ما 3×20 یعنی 60 متر باشد. میزان کود مورد نیاز برای هر خزانه به ترتیب زیر می باشد:

1.5 کیلوگرم کود سفید یا اوره

1.5 کیلوگرم کود سوپرفسفات یا تریپ

1 کیلوگرم کود پتاسیم یا پتاس سنگی

200 گرم کود سولفات روی

و مقدار کمی اسید یومیک که برای جذب بهتر کود می باشد استفاده شود.

نکته مهم: اگر از کودهای دامی استفاده می کنید تمام مقادیر بالا باید تا نصف کاهش پیدا کند. درضمن از پوسیدگی کامل کودهای حیوانی قبل ریختن در خزانه برنج اطمینان داشته باشید.

نکات مهم خزانه برنج

استفاده از سموم و علف کش ها:

بعد از اتمام کار اولیه خزانه دور تا دور خزانه را به عمق 15 سانتی متر گود می کنیم تا راه ورود و خروج آب به خزانه راحت تر باشد.

قبل از پاشیدن بذر ، خزانه را پر از آب می کنیم و از علف کش هایی مثل بوتاکلر، لونداکس یا رونستار استفاده می کنیم. بعد از یکی دوروز که اثر علف کش در خزانه اعمال شد برای تخلیه آب خزانه باید از یک طرف آب وارد خزانه و از طرف دیگر خارج شود. تا خزانه یا تیمجار کامل از علف کش ها پاک شود و یک یا دو روز بعد اقدام به بذرپاشی می کنیم.

بعد از برداشتن نایلون اگر در خزانه بیماری بلاست را مشاهده کردیم. می توانیم از قارچ کش هایی مثل ناتیوو یا ویستا استفاده کنیم و به راحتی این بیماری را کنترل کنیم.

اگر داخل خزانه کرم خاکی وجود دارد می توانیم از سم دیپترکس استفاده کنیم. که بسیار مناسب و موثر می باشد. زیرا کرم خاکی ساقه نشاء رو بریده و باعث می شود نشاء روی آب شناور شود.

دما و انتقال نشا:

بعد از اتمام مراحل بالا و رشد و نمو بذر برنج اکنون زمان برداشتن نایلون ها می باشد که قسمت مهمی هست. و اشتباه در محاسبه زمانی برداشتن نایلون می تواند تمام زحمات را به هدر بدهد.

اگر در زمان برداشت نایلون هوا سرد یا چند روز آینده طبق پیش بینی هواشناسی توده سردی در راه باشد باید از برداشتن نایلون امتناء کنیم.

حال اگر نایلون را برداشتیم و چند روز بعد قرار است سرما شدیدی بیاید. و باید یک روز قبل از سرما از ترکیب فسفیت پتاسیم و آمینواسید استفاده کنیم تا مقاومت خزانه را دربرابر این شرایط بالا ببریم.

نکته: هنگام سرما باید در شب که دما خیلی پایین می آید داخل خزانه پر از آب باشد چون آب خاصیت گرمایی دارد و از بذر داخل خزانه تا حدودی محافظت می کند.

برای انتقال نشاء هم سعی می کنیم در هوای سرد و بارانی این کار رو انجام ندهیم چون در این شرایط نشا اصلا رشدی ندارد و حتی احتمال آسیب آن بعد از انتقال به شالیزار وجود دارد.

انتقال نشا


در زمان برداشت نشاء در خزانه برای اینکه ریشه نشاء گل کمتری داشته و تمیزتر باشد می توانیم 3 یا 4 روز قبل از این کار از کود سوپرفسفات تریپ استفاده کنیم که باعث می شود نشاء راحت تر از زمین جدا شده و به ریشه آن نیز آسیبی وارد نشود.

با رعایت موارد بالا می توان تا حد قابل توجهی امید داشت که کیفیت کشت بهتری را نسبت به سال های قبل داشته باشید. فراموش نکنید همواره بررسی و آزمایش خاک زمین می تواند دید بهتری را نسبت به استفاده از کود ها و سم های شیمیایی به شما بدهد چون هر خاکی به میزان مشخصی از این مواد نیاز دارد و یک فرمول ثابت وجود ندارد.
کارشناسان ما در خوشه طلا هر زمان که بخواهید شما را در این زمینه یاری می کنند.
با ما تماس بگیرید.

امتیاز شما به این مطلب
5/5

فهرست مطالب

12 پاسخ

  1. من خودم کشاورزم الان که مقاله خوبتون رو خوندم متوجه معایبی که تو کارم وجود داشت شدم.
    ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *