logo-bala

ورود/عضویت

رفع مشکل خوابیدگی ساقه برنج (ورس)

خمیدگی برنج- خوشه طلا

همانطور که می دانید یکی از مشکلات اصلی برنج کاران خوابیدگی برنج (ورس) می باشد.
خوابیدگی ساقه برنج معمولا دو هفته قبل از برداشت محصول اتفاق می افتد.
این اتفاق میزان برداشت محصول را به شدت کاهش می دهد؛ زیرا از یک طرف برداشت مکانیزه برنج را با مشکل جدی روبه رو می کند. و از طرف دیگر باعث می شود خوشه های برنج به سطح زمین نزدیک شده و با توجه به رطوبت زیاد موجود در خاک ممکن است. دانه های برنج تیره شده و کیفیت اصلی خود را از دست بدهد.

خوشه طلا می خواهد چند راهکار به شما ارائه دهد که به میزان بسیار زیادی از خوابیدگی ساقه برنج جلوگیری می کند.

1- اولین و مهم ترین موضوع می تواند بحث استفاده از کود اوره باشد.کشاورزان محترم باید این نکته را بدانند که کود اوره یا سفید حتما باید به صورت چند مرحله (عموما سه مرحله) استفاده شود. زیرا بخاطر آب شویی که این کود دارد اگر در یک مرحله استفاده شود از دسترس گیاه خارج شده و به میزان کافی به گیاه نمی رسد.

ورس برنج

البته گاهی اوقات کشاورزان علی الرغم استفاده چند مرحله ای از کود اوره هم با مشکل خوابیدگی برنج (ورس)) رو به رو می شوند. که در اینجا ما باید یک نکته را حتما توجه کنیم و آن این است که در مرحله سوم زدن کود اوره باید به مقدار و زمان آن بسیار توجه کنیم.

میزان کود اوره مورد استفاده در مرحله سوم باید خیلی کمتر از مرحله اول و دوم باشد. زمان کود دهی مرحله سوم نیز نباید نزدیک به مرحله خوشه دهی برنج باشد. زیرا نه تنها تاثیری در افزایش میزان محصول ندارد بلکه باعث خمیدگی ساقه های برنج در زمان نزدیک به برداشت محصول می شود.

2- نکته دوم که کشاورزان محترم حتما باید به آن توجه کنند بحث استفاده از سیلیس می باشد.

سیلیس هم برای مقاومت برنج و هم برای افزایش محصول بسیار مفید می باشد. درواقع استفاده از سیلیس در بسیاری از مواقع از بیماری بلاست و ساقه خوار هم جلوگیری می کند. و از همه مهمتر استفاده از سیلیس باعث ایستادگی ساقه های برنج می شود.استفاده از سیلیس برای دو مرتبه پیشنهاد می شود که مرحله اول ، مرحله خزانه می باشد یعنی زمانی که شما نایلون را برمیدارید. می توانید از محلول یا قرص های سیلیسیوم استفاده کنید.

خمیدگی برنج

مرحله دوم استفاده از این محلول که بسیار مهم بوده و به شدت توصیه می شود یک ماه بعد از نشاء می باشد که هم باعث مقاومت ساقه های برنج شده و هم افزایش میزان محصول را به همراه دارد.

نکته: در زمین های کشاورزی که محصول برنج پربار و با افزایش میزان خوشه رو به رو هست. با وجود رعایت تمام نکات امکان بروز خمیدگی سابقه برنج بعد از بارش باران و وزش باد امری اجتناب ناپذیر هست.

نکته 2: زمانی که ساقه برنج به حالت نیمه خمیده قرار گرفت. باید آبدهی زمین را مدیریت کرد و نباید زمین کشاورزی غرقاب شود. زیرا در این حالت ساقه برنج آب به سمت خوشه می کشد و این مورد سبب خمیدگی بیشتر گیاه می شود

اگر سوالی پیرامون خمیدگی برنج داشتید می توانید با کارشناسان خوشه طلا در ارتباط باشید.

امتیاز شما به این مطلب
5/5

فهرست مطالب

17 پاسخ

    1. سلام جعفر عزیز
      بله این موضوع در اقسام مختلف برنج اتفاق می افتد
      با رعایت نکات گفته شده می توانید تا حد زیادی جلوگیری کنید

  1. ما هر سال با این مشکل روبه رو هستیم
    امیدوارم امسال با رعایت این دستورالعمل این مشکل رفع بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *