logo-bala

ورود/عضویت

میزان بذر مصرفی در هکتار

میزان مصرف بذر در هکتار

میزان بذر مصرفی در هکتار از لحاظ تئوری خیلی کمتر از مقدار بذری است. که اکثر کشاورزان بطور عملی در خزانه استفاده می کنند.
به عنوان مثال در کشت نشا با دست فاصله نشاها از هم ۲۵ در ۲۵ سانتیمتر باشد.
در هر هکتار ۱۶۰،۰۰۰ کپه مورد نیاز است. چنانچه در هر کپه ۴ بوته نشا شود. در هر هکتار ۶۴۰،۰۰۰ بذر یا بوته مورد نیاز می باشد.

با توجه به اینکه وزن هر دانه اکثر ارقام برنج در حدود ۲۶ تا ۲۸ گرم است، با احتساب ۲۷ گرم برای هزار دانه مقدار بذر مورد نیاز ۱۷/۲۸ کیلوگرم در هکتار می باشد!
حال آنکه اکثر کشاورزان در کشت مستقیم ۷۵ تا ۱۵۰ کیلوگرم و در کشت نشایی که با دست انجام می گیرد. ۵۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم بذر مصرف می کنند!در کشت نشایی با ماشین نشاکار که نشا در جعبه مخصوص نشا پرورش داده می شود. در حدود ۴۰تا۵۰کیلوگرم می باشد.

میزان بذر مصرفی در هکتار | خوشه طلا
میزان بذر مصرفی در هکتار

در مازندران بعضی از کشاورزان پیشرو ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم! بذر را پس از جوانه دار کردن در ۱۸۰ تا۲۰۰ متر مربع خزانه می پاشند. و نشا های حاصله را در یک هکتار زمین نشا می کنند.
با تنگ پاشیدن بذر در خزانه، نشاهای یک دست و قوی حاصل می شود. و بوته ها پس از پایان مرحله سه برگی در خزانه پنجه دهی نموده! و یک یا دو پنجه تولید خواهند کرد یعنی این که از ۲تا۳بذر ممکن ۴تا۶بوته بدست می آید که برای یک کپه کفایت می کند.

در صورت انبوه پاشی بذر نشاهای باریک و ضعیف بدست می آید که نه تنها در خزانه پنجه دهی ننموده بلکه در زمین اصلی هم پنجه کمتری خواهد داد.
به علت ضعف و باریکی بوته ها معمولا کارگران نشا کار حتی ۱۰تا۲۰بوته ا در یک کپه نشا می کنند به همین دلیل میزان بذر مصرفی افزایش می یابد.
بنابراین میزان بذر مصرفی در هر هکتار! بستگی به شیوه پاشیدن در خزانه شما دارد.

حتما قبل از شروع کار خزانه مقاله نکات ضروری خزانه برنج را مطالعه بفرمایید.

امتیاز شما به این مطلب
5/5

فهرست مطالب

5 پاسخ

    1. سلام
      رضا عزیز این استاندارد هست اگر نکات مهم خزانه برنج و نحوه جوانه دار کردن برنج که اتفاقا مقالات آن در سایت کار شده است را رعایت کنید خیر هیچ مشکلی ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *