logo-bala

ورود/عضویت

نکات مهم نگهداری برنج در منزل:

نگهداری برنج در منزل

قطعا یکی از بدترین تجربیات در خرید برنج می تواند. وقتی باشد که شما بعد چند هفته به سراغ برنج می روید و مشاهده می کنید. برنج دچار آفت و شپشک شده است.
مشکلاتی نظیر این موارد وقتی بوجود می آید که چند عامل کلیدی در نگهداری و حتی خرید برنج رعایت نشود.
امروز در این مقاله خوشه طلا قصد داریم چند مورد از نکات مهم نگهداری برنج را خدمت شما عرض کنیم.

در مناطق گرم و خشک اگر رطوبت دانه برنج ۱۴ درصد باشد.۱۲ تا ۱۸ماه اگر ۱۷درصد باشد حتی یک ماه نیز نمی توان آن را نگهداری کرد. این یک فرمول کلی هست که باید بخاطر بسپارید.

نکات مهم نگهداری برنج:

موارد تجربی نیز در انبار محموله برنج در منازل وجود دارد. که در صورت رعایت آن می توان زمان طولانی تری برنج را سالم نگهداری نمود که چند مورد به شرح ذیل می باشد:

1- هنگامی که برنجی را تهیه می کنید اگر در کیسه بوده است ابتدا از چند قسمت برنج را بردارید. و به دقت مشاهده کنید که برنج دارای حشرات خیلی ریز یا به اصلاح شپشک نباشد. این مورد ضروری هست که برنجی که قرار است انبار شود از نظر ظاهر و ناخالصی ها در وضع مطلوبی باشد.

نگهداری برنج در منزل

2- محموله برنج حتی الامکان در کیسه های کنفی یا کتانی نگهداری شود. چون عمل تهویه آن به خوبی انجام میگیرد . جریان هوای ملایم کمک می کند برنج دیرتر دچار مشکل شود.

3- اگر برنج را مستقیم از کارخانه به منزل انتقال دادید ابتدا سریعا در همان کیسه ای که قرار دارد. برای یکی دو روز روی آن را با پتو یا پارچه های ضخیم بپوشانید. چون برنجی که از دستگاه کارخانه بیرون می آید گرم است. اختلال دمای کارخانه و منزل باعث به اصطلاح بندزدگی می شود. که برنج را خرد می کند.

4-هرچند وقت یکبار جابجایی یا تغییر مکان کیسه های برنج باعث ایجاد اختلال مکانیکی در زندگی آفات و حشرات احتمالی می گردد. یا از آفت زدگی محموله آگاهی می یابید و سریعتر می توانید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید.

5- محموله برنج دور از مواد غذایی بودار مانند روغن و مواد پاک کننده و شوینده نگهداری شود. که طعم و بوی این مواد باعث تغییر طعم اصیل برنج نشود.

6- درصورت رویت لارو یا پروانه در محموله برنج آن را از کیسه خارج و در هوای آزاد پهن کنید. و آفت موجود در برنج را خارج کنید و پس از کیسه گیری مجدد مقداری نمک یا چند حبه سیر درون برنج قرار دهید. در صورت مشاهده تراکم زیاد آفات از قرصهای فستوکسین یا سایر قرصهای آفت کش استفاده نموده! پس از متصاعد شدن گاز آن با آفات محموله برنج مبارزه می گردد.

7- حدالمقدور از قرار دادن کیسه های برنج در مکان های مرطوب(نمور) پرهیز واز تماس مستقیم محموله با کف انبار جلو گیری کرد.

با رعایت نکات بالا تا میزان قابل توجهی می توانید. مشکلات ناشی از انبار کردن برنج در منزل را به حداقل برسانید.و برنج را در کیفیت بالا تا مدت طولانی نگهداری کنید.
اگر هم دچار مشکل شده اید می توانید با کارشناسان خوشه طلا تماس حاصل کنید و از توصیه های آن ها استفاده کنید.

امتیاز شما به این مطلب
5/5

فهرست مطالب

9 پاسخ

    1. سلام
      علی عزیز اگر در جایی خشک و خنک بدور از نور آفتاب باشد و در کیسه هایی که هوا را عبور می دهد برنج قرار بگیرد
      بله مناسب هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *