logo-bala

ورود/عضویت

مراحل آماده سازی خزانه

خزانه برنج و نکات آن

قبلا در مقاله نکات ضروری خزانه برنج راجع به خزانه برنج صحبت کرده ایم در این مقاله می خواهیم مراحل آماده سازی خزانه را توضیح دهیم.

آماده کردن خزانه:

آماده نمودن خزانه شامل بذر پاشی، نایلون کشی، آبیاری و آماده نمودن نشا تا قبل از نشاکاری در زمین اصلی بوده , و بهترین زمان تهیه خزانه ۵ لغایت۲۰ فروردین می باشد.
تهیه خزانه بدین صورت است که ابتدا حدود ۳۵۰ -۳۰۰ متر مربع از زمین اصلی را به عنوان خزانه (به‌ازای هر یک هکتار) اختصاص داده و در اواخر زمستان یک بار شخم اولیه زده و در ادامه دوبار در اوایل بهار (شروع فصل زراعی) شخم نموده تا زمین کاملا آماده و نرم گردد.

سپس کود شیمیائی به ازای هر کرت ۱۵×۳ متر، ۱-/۰۵ کیلوگرم اوره ۱ کیلوگرم کود سوپر فسفات تریبل (برای ارقام پرمحصول ترجیحاً ۲ کیلوگرم) و یک کیلوگرم کود سولفات پتاس می باشد‌. (کود حیوانی در صورت استفاده ۳۰-۲۵ کیلوگرم برای هر کرت سنتی)،
پس از انجام این عمل بوسیله ماله یا وسایل دیگر سطح زمین را همواره یکنواخت می نمایند،
سپس اقدام به کرت بندی نموده و طول کرت را حدود ۱۸-۱۵متر و عرض کرت را ۳-۱/۸ متر در نظر گرفته و مرزبندی انجام میگیرد.

بین دو کرت را بوسیله راهروهای نیم متری جدا نموده تا کارها به سهولت انجام گیرد. بدین ترتیب خزانه برنج آماده برای کاشت بذر جوانه دار شده می باشد.
از مسائل مهم خزانه کنترل علفهای هرز بوده و جهت مبارزه قبل از بذر پاشی داخل کرتها را آب می بندیم. و به ازای هر متر مربع یک گرم (۲ تا ۳) قطره از علف کش مناسب پخش شود. بعد از ۲۴ ساعت آب خزانه را خارج نموده و عمل شست و شوی خزانه را با آب معمولی انجام می دهیم.
نکته: توصیه می شود از علف کش های بوتاکلر یا علف کش های رایج استفاده شود.

ریختن بذر در خزانه:

همچنین می توان بذر ها را با تراکم بیشتری (۱۰۰گرم به ازای هر متر مربع به عبارتی ۳/۵ تا ۴ کیلوگرم به ازای هر کرت ۱۵×۳ )داخل خزانه ریخت تا از رشد علف های هرزی مانند سوروف جلوگیری نمود.
بهترین موقع بذر پاشی در خزانه زمانی است که طول جوانه نصف بذر و طول ریشه چه به اندازه بذر گردد. میزان بذر مصرفی خزانه (یک هکتار زمین زراعی) حدود ۳۵-۳۰ کیلوگرم در کشت سنتی است.

مراحل آماده سازی خزانه

سرمای بهاره ممکن است باعث آسیب خزانه شود لذا بلافاصله پس از بذر پاشی سطح خزانه را با نایلون پوشانده، برای این کار از میله های آهنی، یا نی و یا لوله های پلی اتیلن جهت نگهداری نایلون استفاده می شود. نایلون تا دو برگه شدن جوانه برداشته نمی شود.
بعد از یک هفته از بذر پاشی جهت هوادهی خزانه در روزهای آفتابی قسمت ابتدا و انتها را کمی باز نموده و تدریجاً به این مدت اضافه نموده معمولا پس از گرم شدن هوا از ساعت ۱۰صبح تا ۴ بعد از ظهر این عمل انجام می شود. سعی شود روزها نایلون را برداشته و شب ها نایلون روی کرت ها قرار گیرد.
پس از ۱۵ تا۲۰ روز از بذر پاشی توصیه می گردد به ازای هر ۱۰۰ متر مربع خزانه حدود ۱-۰/۵ کیلوگرم کود اوره سرک و ۱ کیلوگرم کلرو پتاسیم جهت تقویت نشاها در خزانه استفاده گردد.

نحوه آبدهی به بذر در خزانه:

ترجیحاً آب خزانه را شب ها و روز های ابری یا سرد خارج نموده تا بدین ترتیب زهکش مطلوب و تهویه مناسب صورت پذیرد ولی در روز های گرم آفتابی آب باید در خزانه جریان داشته باشد تا خسارت ناشی از گرمای زیاد کاهش یابد و امکان استفاده از گرما و نور آفتاب توسط ریشه بیشتر شود.
حدود ۱۰روز قبل از انتقال نشا به زمین اصلی باید نایلون ها را برداشته تا نشاها با شرایط محیط کاملا سازگار شوند. معمولاً نشا ها پس از ۵-۴برگی شدن برای انتقال به زمین اصلی مناسب هستند.

در صورت بروز هرگونه مشکل می توانید با کارشناسان خوشه طلا تماس حاصل نمایید.

امتیاز شما به این مطلب
5/5

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *